Filter
Doelgroep
Categorieën
Spel & Ontwikkeling
Nenko biedt diverse spel- en ontwikkelingsmaterialen die de fijn motorische vaardigheden ontwikkelen. Hiermee wordt de fijne motoriek, de motorische ontwikkeling van de hand, vingers en pols bedoeld. De materialen in de deze categorie houden deelnemers op diverse niveaus in hun ontwikkeling actief en helpen ze belangrijke leer- en ontwikkelingsmijlpalen te bereiken.
Meer informatie
Nieuw
29050008
Preorder
Geltegel in sensorisch blok - Meerkleurig
€ 209,00 incl. BTW
€ 172,73 excl. BTW
Nieuw
29055008
Preorder
Gekleurde stapelbare blokken - polyester bisonyl
€ 519,01 incl. BTW
€ 428,93 excl. BTW
Nieuw
29056008
Preorder
Spiegel in sensorisch blok - Polyester bisonyl
€ 324,95 incl. BTW
€ 268,55 excl. BTW
Spel & Ontwikkeling
Spel legt de verbinding tussen de echte wereld en de innerlijke wereld van een persoon. De ontwikkeling in het spel verloopt volgens verschillende fasen. Ze houden deelnemers op verschillende niveaus in hun ontwikkeling actief en helpen belangrijke leer- en ontwikkelingsmijlpalen te bereiken en behouden.Sensomotorisch of manipulatief spel. Al manipulerend verkent een persoon eigenschappen en kenmerken van allerlei voorwerpen. Dit legt niet alleen een goede basis voor allerlei reken- en wiskundige activiteiten, maar is ook voorwaarde om het spel te verdiepen. Pas dan gaan personen namelijk nieuwe betekenissen aan die materialen verbinden. En die betekenissen zijn weer van belang om tot goed rollen- en constructiespel te kunnen komen.
Symbolisch spel, ook wel rollenspel genoemd. Een persoon gaat voorwerpen betekenissen geven. Het voorwerp wordt dan als symbool gebruikt voor iets anders. De rol die ze het voorwerp toekennen wordt ook gespeeld. Men laat poppetjes praten, bang worden, weglopen, enzovoort. Essentieel in deze fase is dat men taal gaan gebruiken bij het spelen met voorwerpen. Daarnaast gaan ze zelf de rol aannemen van iemand en zijn zich daar ook van bewust. “En toen was ik de bakker ….” Ze gaan ook praten en handelen zoals de personen dat doen die ze spelen. Met deze ‘stap’ laat men zien dat het zich kan verplaatsen in andere personen of situaties. Thematisch rollenspel. De persoon kan samen met anderen een spelidee opbouwen en spelen. Het kan een rol vasthouden en inspelen op de rollen van anderen. Het handelen en de taal worden steeds meer gestuurd door het vooraf overdenken van de activiteit. Spel weerspiegelt de ontwikkelingsbevorderingen én bevordert de (totale) ontwikkeling.
(bron; wij-leren.nl)
Symbolisch spel, ook wel rollenspel genoemd. Een persoon gaat voorwerpen betekenissen geven. Het voorwerp wordt dan als symbool gebruikt voor iets anders. De rol die ze het voorwerp toekennen wordt ook gespeeld. Men laat poppetjes praten, bang worden, weglopen, enzovoort. Essentieel in deze fase is dat men taal gaan gebruiken bij het spelen met voorwerpen. Daarnaast gaan ze zelf de rol aannemen van iemand en zijn zich daar ook van bewust. “En toen was ik de bakker ….” Ze gaan ook praten en handelen zoals de personen dat doen die ze spelen. Met deze ‘stap’ laat men zien dat het zich kan verplaatsen in andere personen of situaties. Thematisch rollenspel. De persoon kan samen met anderen een spelidee opbouwen en spelen. Het kan een rol vasthouden en inspelen op de rollen van anderen. Het handelen en de taal worden steeds meer gestuurd door het vooraf overdenken van de activiteit. Spel weerspiegelt de ontwikkelingsbevorderingen én bevordert de (totale) ontwikkeling.
(bron; wij-leren.nl)
Inspiratiemagazine
Bekijk hier ons productassortiment!
PDF inspiratiemagazine
Klik hier